Suurenna fonttiaPienennä fonttia
Eläkeliitto

Keski-Suomen piiri ry

Uutisia ja tunnelmia ajankohtaisista asioista

5.12.2017

Suomi 100 vuotta juhla Revontulessa

Huomionosoitukset jaettiin lämminhenkisessä juhlassamme Hankasalmen Revontulessa.
Juhlapuhujana kuultiin maakuntaneuvos Anita Mikkosta. Viihtyvyydestä vastasivat mm. Voice-kuoro ja videoesityksestä ja juhlatansseista huolehtinut Raimo Salo. Kuvia kuvagalleriassa.

27.11.2017

Itsenäisyyden juhlassa 2.12. huomionosoituksia jaetaan seuraavasti:

Vuoden liikkujaksi on valittu Auli Lehtonen Jyväskylän yhdistyksestä ja vuoden liikuttajaksi Eliisa Heiskanen Kyyjärveltä.

Lisäksi huomionosoituksen saavat vuoden apunen Aarre Talja Joutsan yhdistyksestä sekä Joulutervehdys 2017  kansikuvakisan voittaja Immo Mönkölä.

Piirin syyskokous 7.11.2017

Piirihallituksen erovuoroisten tilalle syyskokous vuosiksi 2016-2017 valitsi Seuraavat henkilöt: Vuorela Seija, Viitasaari (alue 1), Tanskanen Esko, Äänekoski (alue 3) ja Talja Aarre, Joutsa (alue 6).

Piirihallituksessa jatkavat: Shaukat Anjam, Pihtipudas (alue 1), Juhani Ketola, Saarijärvi (alue 2) ja Jukka Hiltunen (alue 2), Simo Koskinen, Uurainen (alue 3), Esa Mäkinen, Haapamäki (alue 4), Martti Heinäaho, Petäjävesi (alue 4), Seija Mennala, Korpilahti (alue 5), Tapani Kalenius, Jyväskylän mlk (alue 5), Anneli Hakuli, Laukaa (alue 6).

6.4.

Suloisia sukkia vastasyntyneille

Torstaina 30.3. piirin puheenjohtaja Yrjö Määttä luovutti Suomi 100 -vuotta juhlavuoden kunniaksi Eläkeliiton K-S piirin jäsenten neulomat suloiset sukat yhteiskeräykseen. Sieltä ne kulkeutuvat Suomessa tänä vuonna syntyville vauvoille. Sukkia oli neulottu yhteensä 461 paria!

Isossa keräyksessä oli sukkia ainakin Saarijärven, Karstulan, Petäjäveden, Leivonmäen, Jyväskylän, Jyväskylän MLK:n, Lievestuoreen, Laukaan, Luhangan, Sumiaisen, Jämsän ja Joutsan yhdistyksistä. Suuri kiitos kaikille osallistuneille!

22.3.

Uusi työntekijä

Rayn:n nuoren työntekijän palkkaamiseen suunnatun avustuksen avulla saatoimme palkata toimistoapulaisen 12 kk ajaksi. 1.3. on aloittanut toimen Viivi Hiekkanen, yhteystiedot etusivulla.

Kevään tapahtumista

Kevään koulutukset (uusien hallitusten jäsenien koulutus, apunen, matkavastaavat ja ÄijäVirtaa) kokosivat aktiiveja eri puolista maakuntaa.

Aluepäiväseminaaria Jkl:n kristillisellä opistolla vietettiin helmikuun lopussa. Seminaarissa saimme tietoa muistin toiminnasta/ongelmista ja ongelmien tunnistamisesta, suunterveydestä ja omaishoidosta.Vanhustyön keskusliiton edustaja kertoi korjausrakentamisen mahdollisuuksista ja yhdistysten tuki, KYT kertoi toiminnastaan. Piirin tiedotteiden lisäksi mukana oli myös piirin yhdistyskehittäjät.

Helmikuun puolella saimme puheenjohtajan kanssa ilon vierailla Kuhmoisten yhdistyksen 40-vuotisjuhlassa. Vastassa oli lämmin tunnelma ja mukavaa ohjelmaa.  Juhlapuhujana Eläkeliiton puheenjohtaja Eeva Kuuskoski.

EL hiihtokisoissa  Keski-Suomen hiihtäjät hävisivät harmittavasti yhdellä !! pisteellä kiertopalkinnon
Etelä-Pohjanmaalle.

Piirin hakemalle tuetulle lomalle saimme 40 paikkaa. Hakijoita oli paljon, moni jäi paikkaa saamatta.

3.12. Piirin itsenäisyydenjuhla

Juhla vietettiin Rantasipi Laajavuoressa. Moninainen ohjelma ja jouluinen buffet siivittivät juhlatunnelmaa. Ohjelmassa oli soittoa ja laulua ja upea teatteriesitys. Juhlapuhujana Eläkeliiton puheenjohtaja Eeva Kuuskoski. Hieno päivä:)

25.11. Piirin syyskokous Pihtiputaalla.

Vuoden 2017 piirihallituksen kokoonpano on seuraava:

Alue 1 Shaukat Anjam, Pihtipudas, Talonen Risto, Kinnula

Alue 2 Ketola Juhani, Saarijärvi, Hiltunen Jukka, Karstula

Alu3 Koskinen Simo, Uurainen, Huutonen Anneli, Sumiainen

Alue 4 Mäkinen Esa, Haapamäki, Heinäaho Martti, Petäjävesi

Alue 5 Mennala Seija, Korpilahti, Kalenius Tapani, Jyväskylän mlk

Alue 6 Mäyrä Heikki, Joutsa, Hakuli Anneli Laukaa

Syyskokouksen vahvistaman julkilausuman voit katsoa tästä

Julkilausumaa voi jakaa paikallislehdille.

Tunnissa maapallon ympäri kävelyn tulokset ovat valmistuneet!

Keski-Suomen yhdistyksistä Lievestuoreen yhdistys kiri kuudenneksi! Onnea Lievestuoreelle:)

Tulokset ajankohtaista palstalla.

18.9. Piirin kirkkopyhä Uuraisilla

Kirkkopyhää vietettiin kaikkiaan 120 henkilön voimin Uuraisilla. Kristityn vapaudesta jutteli levollisesti rovasti Olavi Jouttijärvi, Antti Toivion toimiessa nuoresta iästään huolimatta jämäkästi  liturgina. Kirkonmenojen jälkeen pääsimme ihailemaan  upouutta  seurakuntasalia, jossa ruokailimme ja nautimme Uuraisten yhdistyksen järjestämästä ohjelmasta. Kyseisenä päivänä vietettiin myös sadonkorjuun kiitospäivää ja siitä intoutuneena uuraislaiset järjestivät huutokaupan. Huudettavana oli satokauden tuotteita ja leivonnaisia. Meklarina toimi rentoon tyyliinsä Simo Koskinen.

5.9. Yhdistysten vapaaehtoisvastaavien koulutuspäivää vietettiin Tikkakoskella ihanissa järvimaisemissa. Upea, aurinkoinen päivä, ihanan innostuneet koulutettavat ja topakka kouluttaja Annika Toivoniemi-Mantsinen.

11.8. Tunnissa maapallon ympäri-tapahtuma keräsi Jyväskylään Harjun urheilukentälle reilut 100 henkeä reippaita kävelijöitä. Kuulemani mukaan jotkut vallan juoksemalla rataa kiersivät! Kuvia kuvagalleriassa.

7.8. Korpilahden yhdistyksen 45- vuotisjuhlaa vietettiin rennoissa ja lämpimissä tunnelmissa Alkio-opistolla. Onnea ja pitkää ikää yhdistykselle vielä näin jälkikäteen! Kuvia kuvagalleriassa.

20.6. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt 17. kesäkuuta järjestöneuvoksen arvonimen Eläkeliiton toiminnanjohtajalle Jukka Salmiselle. Onnea toivotamme Jukalle!

16.6. Toimikuntien tapaaminen Kartanokievarissa
Piirin toimikunnat kokoontuivat Kartanokievariin tutstumaan toisiinsa, suunnittelemaan tulevaa sekä virkistymään kesäteatterin esityksen myötä. Ohjelmassa oli Suomen juhlavuoden 2017 suunnittelua ja tietysti liittokokous oli jo kovasti tapetilla. Työn ohessa ehdimme kisailemaan pallonheitossa sekä testaamaan itseämme tietokilpailussa. Voittajaryhmä palkittiin tietysti piirin tapaan ruhtinaallisesti :)

Rankan työn jälkeen nautimme lounaaksi teatterin teemanmukaisesti perunaa ja mureketta ruskeakastikkeella. Ja sen jälkeen teatterin näytelmänä Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike.
Päivä oli mukavan rento mutta myös antoisa, toimikunnilta tuli oikein hyviä ideoita edelleen kehitettäväksi. Galleriassa kuvia päivästä.

25.11. Kesäkauden avajaiset Laukaassa
Saimme viettää hienon päivän aurinkoisessa kesä-säässä Laukaan Multamäessä. Laukaan yhdistyksen puuhanaiset- ja miehet olivat järjestäneet hienon paikan kesäkauden avajaistapahtumalle. Alueella oli mahdollista pelata bocciaa, minigolfia, shakkia ja heittää tikkaa. Lisäksi heitettiin ketjua koloon ja palloja laatikkoon. Reippaimmat kapusivat näköalapaikalle Multamäelle, tullen rappuja myöten alas. Tai vain oltiin ja nautittiin upeasta päivästä ystävien kesken.

Päivän aikan saattoi tutustua myös Aloe Vera-tuotteisiin sekä villiyrttien käyttöön keittiössä. Emännät olivat valmistaneet maittavan lounaan sekä upeat EL-pullat vieraidemme nautittavaksi. Ja tottakai makkaraa maisteltiin, se kuuluu kesään! Päivä onnistuihienosti, siitä kiitokset Laukaan yhdistyksen porukalle :)
Kuvia kuvagalleriassa.

11.5. Kartanokievarissa kisattiin piirin karaokemestaruudesta. Kisaajia oli kaikkiaan 29 ja tanssijoita oli lavan täydeltä. Piiri sai neljä upeata edustajaa valtakunnallisiin kilpailuihin Spa Hotelli Runniin.
Sarjan 50-64 voitti Noronen Merja Pihtiputaalta, sarja 65+ voitti Koukka Leena Joutsasta.
Miesten sarjojen vastaavat voittajat olivat Tainio Teuvo Jyväskylä ja Harsunen Lauri Pylkönmäeltä.
Kuvia kisoista löytyy kuvagalleriasta.

Andalusian matkalla nähtiin upeita paikkoja, huimaavia näkymiä ja hienoa historiaa.
Säät suosivat matkalaisia, loppuvikosta oli ihan jo helteisiä päiviä. Muutamat rohkeimmat pulahtelivat mereen uimaan heti kun silmä vältti!  Kuvasatoa matkalta löytyy kuvagalleriasta.

Eläkeliitolle on valittu uusi toiminnanjohtaja

Eläkeliiton uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu 48-vuotias, valtiotieteiden maisteri Anssi Kemppi Riihimäeltä. Hän toimii tällä hetkellä Invalidiliiton järjestöjohtajana. Kemppi ottaa toiminnanjohtajan työn vastaan syksyllä, kun nykyinen toiminnanjohtaja Jukka Salminen jää eläkkeelle. Toiminnanjohtajan paikkaan tuli 69 hakemusta.

Piirin matka Helsingin kaupungiteatteriin ja  sen jälkeen risteillenTallinnaan sujui iloisissa merkeissä.

Teatteriesitys "Kaktuksen kukka" lunasti odotuksemme ollen erittäin viihdyttävä tarjoten nauruterapiaa ryhmällemme runsain mitoin!Laivalla viihdykettä oli moneen makuun ja tietysti paljon mahdollisuuksia uusiin hankintoihin monissa kaupoissa. Sunnuntaiaamun koittaessa Tallinna oli kietoutunut paksuun sumuverhoon, mutta iltapäivällä palatessamme Helsinkiin meidät vastaanotti lämmin auringonpaiste.

Vaihtoehtoja ikäihmisten asumiseen -seminaari

Keski-Suomen SOTE2020-hanke ,Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto ja Jaso järjestävät seminaarin ikäihmisten asumisesta. Seminaari järjestetään Minnansalissa, kaupungikirjasossa, osoitteessa Vapaudenk. 39-41, Jkl. Seminaari on ilmainen, lounas omakustanteinen.

Päivän ohjelman voit katsoa tästä

Eläkeliiton valtakunnallisten karaokemestaruuskisojen paikka on valittu

Kisat järjestetään Hankasalmella Revontulessa. Aikahan on 6.-8.10.2015. Majoittujat tilaavat majoituksen suoraan Revontulesta. Mainitsevaratessasi Eläkeliiton kiintiö.

Piirin karaokekisat

järjestettiin tänä vuonna Joutsassa. Osallistujia oli kaikkiaan 37 henkilöä, kannustujoukkoja ja tanssijoita oli tupa täynnä. Kilpailijoiden katseissa oli iloa ja jännitystä, mutta rennolla otteella kisailijat suorittivat osuutensa. Tuomareilla oli haastetta voittajien selvittämisksi, erot kärjessä olivat hyvin pieniä, mutta tarkalla pisteytyksellä voittajat saatiin selville. Joutsan yhdistyksen iloiset buffetinpitäjät olivat leiponeet sen seitsämää sorttia ja kauppa kävi hyvin.  Kaikenkaikkiaan tilaisuus oli lämminhenkinen ja hauska ja antoi intoa syksyllä piirin ja yhdistysten suureen ponnistuksee: valtakunnallisiin kisoihin Hankasalmen Revontulessa.

Petäjäveden yhdistyksen 40 v. juhla la 25.4.

Saatoin osallistua Petäjäveden yhdistyksen juhlaan(tosin viime minuuteilla ehdin paikalle). Tunnelma juhlassa oli lämminhenkinen ja intiimi. Ohjelmanumerot olivat kerrassaan hauskoja ja yhdistyksen historiikin Aira Kivelä oli riimitellyt vallan ihanaksi kuunneltavaksi. Juhlakansan ihailtavaksi oli päässyt myös yhdistyksen puuhaama lehmä vasikoineen. Valtavan hieno tekele matkustaa vasikoineen Seinäjoelle paraatiin! Kiitos kutsusta ja vielä kerran Onnea ja menestystä  yhdistyksen toimintaan.

Piirin matka Irlantiin

oli vauhdikas ja tilannerikas passin puuttumisineen, ravintolan tuplabuukkauksineen ja jopa salamatkustaja paljastui joukostamme! Kaikesta selvittiin kuitenkin mallikkaasti ja matka oli oikein mukava ja onnistunut.

Vihreälle saarelle Irlantiin ja Dublinin kaupunkiin matkasi täysi bussilastillinen iloisia eläkeliittolaisia. Kyllä meillä on ihan supermummoja ja pappoja! Aikaisimmat lähtijät olivat astuneet bussiin jo klo 23 aikaan, mutta hymy ei hyytynyt matkalaisilta missään kohti. Ennen kun seuraavan kerran päästiin painamaan pää tyynyyn oltiin lennetty Dubliniin, käyty  kiertoajelu ja Guinnes-panimossa saatu tietoa oluenpanemisesta. Kierroksen päätteeksi saattoi nousta näköalaravintolaan nauttimaan näköalasta sekä nauttimaan tuopillisen  tätä elämän eliksiiriä (Guinnesin kerrottiin olevan terveydelle edullista). Hotellin illallisen jälkeen kyllä uni jo maittoikin.

Ohjelmamme sisälsi monia tutustumiskohteita, paljon koimme ja näimme sekä Dublinia että lähiympäristöä. Oppaamme oli pitkään Irlannissa asunut, joten häneltä saimme aimo annoksen Irlannin historiaa ja nykypäivän tilannekuvaa. Historiallisesti erittäin mielenkiintoinen maa, lyhyellä matkallamme emme saaneet kuin pintaraapaisun kaikesta näkemisen ja kokemisen arvoisesta. Voisin ajatella matkustavani näihin maisemiin joskus vielä uudelleen!

SäidenIrlannissa sanotaan olevan vaihtelevia, ja sitä ne olivatkin. Saimme tasaisin väliajoin aurinkoa ja sadetta. Onneksi tosin ei ihan kaatamalla satanut, joten se ei meidän tahtiamme haitannut.

Kiitos kaikille matkalaisille ihastuttavasta, hauskasta matkaseurasta ja tapaamisiin tulevilla  matkoillamme :)

Konginkangas 27.5.

Eilen oli meillä aivan valtavan hieno kesänavaus tapahtuma! Aamulla näytti vähän ankealta, taivas oli aivan pilvessä ja sataa tihuutti kääntäessäni auton keulan kohti Konginkangasta. Mutta mitä lähemmäksi pääsin, sen kirkkaammaksi keli muuttui, ja perillä aurinko jo pilkisteli lämpimästi pilvien lomasta. Riihikahvion seutu oli tällaiseen tapahtumaan mitä mainioin. Kahviosta sai Konginkankaan yhdistyksen emäntien paistamia ihania munkkeja, muhkeita pullia, kahvia ja muuta virvoketta. Loimulohirivistö pihalla oli kerrassaan komea ja kyllä maistui! Konginkankaan rengit viihdyttivät runsasta vierasjoukkoa (148 henkeä) laulaen ja soittaen ja lopuksi vielä tanssittaen vanhassa riihessä. Liikuntatoimikunnan puheenjohtaja Heikki Isokääntä esitteli uutena pelilajina luutakurlingin. Muutama rohkea uskaltautui peliä kokeilemaankin.  Kaiken kaikkiaan ihana päivä, mukavaa päästä tapaamaan yhdistysten väkeä näin leppoisissa tunnelmissa. Konginkankaan yhdistyksen väki oli tehnyt valtavasti töitä, suuri kiitos onnistuneesta tapahtumasta yhdistyksen työmyyrille ja ennen kaikkea Toinille ja Matille.

Liittokokouksessa valittiin Eläkeliitolle uusi puheenjohtaja, ensimmäistä kertaa nainen!

Lääketieteen lisensiaatti Eeva Kuuskoski Helsingistä on valittu Eläkeliiton uudeksi puheenjohtaksi 800 äänen voimin. MTK:n entinen toimitusjohtaja Markku Vuorensola sai ääniä 31 kpl ja Paavo Väyrynen yhden äänen :)
Eeva Kuuskoski on toiminut mm. lastentautien erikoislääkärinä, kansanedustajana ja SOSTE ry:n johtajana. Sosiaali- ja terveysministerinä hän toimi vuosina 1983-87 ja 1991-92. Vanhuuseläkkeellä hän on jäänyt kaksi vuotta sitten.

Liittokokous kutsui myös viisi kunniajäsentä, jotka ovat toimineet ansiokkaasti jäsenten hyväksi liitossa: Erkki Huopainen Luumäeltä, Matti Karhunen Lapinlahdelta, Asser Lehtoranta Köyliöstä, Hanna Mäkynen Nurmosta ja Hannu Tenhiälä Helsingistä.

Hieno liittokokous ja kesäjuhla on takana päin. Ohjelmaa oli runsaasti ja monipuolisesti.

Kokousta edeltävänä päivänä pääsivät lehmät laiduntamaan Seinäjoen keskuspuistoon. Lehmiä oli  kuulemani mukaan 74 kpl! Ihan loistavia innovaatioita nähtiin ja lehmien kuljettajat olivat pukeutuneet asian mukaisesti. Iloisia ilmeitä nähtiin tien varressa runsaasti, kun kaupunkilaisiakin oli paljon paikalla lehmäparaatia seuraamassa.

Kokoukseen osallistui varsinaisena kokouspäivänä noin 3000 henkilöä, joten voi uskoa millainen puheensorina ja iloinen nauru valtasi koko areenan.

Seuraava liittokokous  (v.2018) mielessä, K-S piiri osti esittelytilan Seinäjoki Areenalta. Paikka oli suhteellisen kallis, joten kustannuksia peittääksemme järjestimme arpajaiset. Myynti oli oikein hyvä, saimme kaikki arvat myytyä. Suuret kiitokset halauksen kera ahkerille avustajilleni arvanmyynnissä. Tehomyyjinä toimivat Sirkka Kauppinen, Tapani Kalenius, Auli Ruohonen, Jouko Riuttamäki ja Ahti Papinaho. Paljon kiitoksia myös upeille airueillemme Ritva Hiltuselle ja Airi Sollolle.

Valtakirjantarkastuksessa oivana apuna minulla oli Terttu Hintikka, siitä Tertulle oikein paljon kiitoksia.

Suuri kiitos myös Christina Häkkiselle piirin matkalaisten luotsaamisesta ja linja-autojärjestelyistä :)

Piirimme alueelta oli kokouksessa 48 kokousedustajaa 30 yhdistyksestä. Hieno homma! Virallisia edustajia oli kokouksessa kaiken kaikkiaan 832 henkilöä 364 yhdistyksestä.

Ohjelmaa oli paljon näiden päivien aikana, pohojalaaset pistivät parastaan ja kasasivat kyllä paineita meille. Mutta mehän laitetaan ainakin yhtä hyvät juhlat pystyyn vuodeksi 2018! Eiks vaan?

Kuvagalleriassa kuvia tapahtumasta!

Keski-Suomen piirin liittovaltuutetu kaudelle 2015-2018 ovat Terttu Hintikka Jyväskylästä, Liisa Temisevä Leivonmäeltä, Kaarina Leppänen Keuruulta ja Eero Hiironen Saarijärveltä. Onnea ja menestystä tärkeässä tehtävässä liittovaltuutettuina!

Seniorit saavat jopa 15%:n ostoedun heinäkuusta alkaen Anttila-tavarataloista.

Anttila lähestyy kuluttajia uusin keinoin. Anttila-tavaratalojen valikoimia uudistetaan ja verkkokaupan tarjonta laajenee. Uudistuvissa Anttila-tavarataloissa on vaivatonta hankkia edullisesti monet arjen tarpeissa tarvittavat tuotteet. Tiistaista 7. heinäkuuta alkaen yli 60-vuotiaat saavat kerran kuussa, joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina, Anttila-tavarataloista ostoksistaan 15%:n alennuksen. Kodintekniikasta ja pelikonsoleista alennus on 10%. Alennus myönnetään kassalla ja se annetaan myös tarjoustuotteista lukuun ottamatta Plussa-tarjouksia.

-  Olemme koko perheen ostospaikka. Seniorit ovat luontevasti yksi kohderyhmistämme, joille kehitämme uusia ostoetuja. Teemme uudistuvista Anttiloista entistä asiakaslähtöisempiä ostospaikkoja huomioiden kaikki asiakkaamme. Ja eri kohderyhmät, niin nykyiset kuin uudetkin,  tullaan jatkossakin huomioimaan, vakuuttaa Anttila-tavaratalojen markkinointipäällikkö Ari Rissanen.

-  Senioreiden määrä kasvaa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Erilaista eläkettä saa yhteensä Suomessa reilut puolitoista miljoonaa henkilöä. Turvalliseen eläkeläisaikaan kuuluu myös eläkkeiden ostovoiman säilyttäminen, jota Anttila-tavaratalojen myöntämä alennus jatkuvana etuna positiivisella tavalla tukee, kommentoi Suomen suurimman eläkeläisjärjestön Eläkeliiton talouspäällikkö Timo Vähäkoski.

Anttila-tavarataloja on Suomessa yhteensä 23 eri paikkakunnilla. Ketjun viimeisin tulokas on Lappeenrannan täysin uudistettu tavaratalo IsoKristiinan kauppa-keskuksessa. Myös muualla Suomessa sijaitsevissa tavarataloissa sekä NetAnttila- ja  kodin1.com-verkkokaupoissa on odotettavissa uudistuksia ripeällä tahdilla.

29.9.Luustokoulutus Valorinteellä

Valorinteelle Kukkumäkeen oli kokoontunut joukko luustoterveydestä kiinnostuneita. Kouluttaja Tanja Harinen Eläkeliitosta luennoi luustoterveyteen vaikuttavista asioista sekä laittoi osallistujat liikkumaan mm. ilmapallopelin avulla. Sydänliitosta vieraili kuntoutuksenohjaajaksi valmistuva Maiju Reinikainen, jolla oli mukanaan ravintopöytä. Osallistujat saivat tietoa eri elintarvikkeiden sokeri- suola- ja kalorimääristä.

Koulutuspäivässä vieraili myös itämaisen tanssin harrastaja Janica Lehtonen, joka tanssiesityksen jälkeen osallistutti myö väkemme tanssin saloihin.

Lopuksi vielä Tanja teki vielä terveysmittauksia  ja kahvittelun jälkeen Valorinteeltä purkautui iloinen ja virkistynyt joukko viemään luustoterveyden ilosanomaa omiin yhdistyksiin.

Kuvia galleriassa.

6.-8.10. EL Karaokemestaruuskisat Hankasalmella

Sain viettää upeat pari päivää Hankasalmella Revontulessa, jossa ratkottiin Eläkeliiton karaokemestaruudet 2015. Kisajännityksen lisäksi ilmassa oli hersyvää naurua, laulua ja upeita tarinoita!

Kilpailijoita oli  kaikkiaan 72, 19 piiristä Uudelttamaalta aina Lapin piiriin saakka. SeppoMustosen mukaan suurin joukko tähän mennessä!  Mukana oli myös suuri määrä kannustusjoukkoja, joten iloisia karaoken ystäviä vipelsi Revontulessa lähes 250 henkeä. Seppo Mustonen juonsi kisan eläväiseen tyyliinsä ja sai yleisön innostumaan välillä niin että seinät pullistelivat.

Revontuli tarjosi hyvät puitteet kilpailullemme ja henkilökunta oli loistavasti mukana tapahtumassamme. Henkilökunta auttoi kaikin tavoin sekä meitä järjestäjiä että  kilpailijoita sekä kannustusjoukkoja. Yhteisenä tavoitteenamme oli, että kaikki viihtyisivät ihan maksimaalisesti! Saamani palautteen mukaan kaikki viihtyivätkin ja nauttivat tapahtumasta laulaen, lauluja kuunnellen ja tanssien.

Ylpeänä  voin tiedottaa Keski-Suomen upeasta menestyksestä kisassa. Piiriimme tuli 65+ sarjan kummatkin voitot! Mervi Niinjärvi Korpilahdeltaja Pekka Savolainen Jyväskylästä korjasivat potit.

Sydämelliset onnittelut vielä voittajille!

Alue TV oli myös kuvaamassa tapahtumaa alueuutisiin, mutta juuri kun lähetyksen pitä alkaa, yhteydet katkesivat! Harmi, mutta radioon juttu tehtiin ja sanomalehti Keskisuomalainen teki  jutun tapahtumasta.

Voit katsoa jutun tästä

Tulokset voit katsoa tästä

Kuvat laitan galleriaan heti kun saan kamerani toimimaan!

Hui, onpa aikaa vierähtänyt viimeisestä tapahtumakirjauksesta!

Syksy on ollut aiempien vuosien tapaan sangen kiireinen. Karaokekisojen aikana valmistelin Joululehteämme painoon. Sen jälkeen vietimme järjestöpäivää Laukaassa, kisasimme piirin keililailumestaruudesta Jyväskylässä, valmisteltiin Tehdään yhdessä- koulutuspäivää ja valmistuimme syyskokoukseen. Piirin Elämän Iloa aalloilla risteilyynkin oli ilmoittautujia yli paikkamäärän.

Järjestöpäivässä Laukaassa meillä oli vieraana uusi järjestöjohtaja Kirsti Mustakallio, projektipäällikkö Tarja Levo  ja Eero Patrakka Lehmirannasta. Tosi hienosti oli yhdistyksiä paikalla, kaikkiaan 26 yhdistyksestä oli edustus päivässä. Syyskokous kokosi myös oikein hienosti väkeä, kokoukseen osallistui jäseniä 28 yhdistyksestä. Syyskokouksen julkilausuman voit katsoa tästä

Keilaajamme kävivät myös kisaamassa valtakunnallisesta mestaruudesta Iisalmessa.  Komean pokaalin kera sieltä kotiutui naisten sarjan voittaja Sisko Berg! Kuvagalleriassa kuvat.

Joululehti saatiin kuin saatiinkin jakoon syyskokouksessa. Tai suurin osa sai, hankalaa meinasi olla lehden saanti johtuen kiitolinjan aikataulujen sotkuista. Sitkeät odottajat palkittiin, mutta osalle lehdet lähetettiin myöhemmin. Ilmoittajien laskutusta on pikku hiljaa päästy aloittelemaan, toivottavasti saamme ne kaikki lähtemään parin viikon sisään. Näin ollen voisin ennen vuodenvaihdetta tilittää yhdistyksille saatavansa.Nyt tosin postin lakko voi sotkea nämä suunnitelmat perusteellisesti. Laskut eivät lähde lakon aikana asiakkaille.

Laskuja paukutetaan melkein eurolleen sama määrä kuin viime vuonna.  Monet yhdistykset ovat ylittäneet viime vuoden myyntinsä :) hienoa työtä!

Lehmirannan syysseminaarissa keskustelua eniten herätti Eläkeliiton tunnettuus sekä Raha-automaattiyhdistykseltä saatavien  avustusten takaaminen tulevaisuudessa. Suomen 100 vuotis-juhlien suunnittelu alkaa piakkoin ja kutsu kävi Joensuun laulujuhlille ensi kesänä. Lehmirantaan uusitaan tietokonekantaa lisää maa-aluetta on ostettu 75 hehtaaria.

Syksyn kuluessa olen saanut vierailla muutamissa yhdistysten syyskokouksissa  ja muutamat  kokoukset ovat vielä ohjelmassa ennen jouluun laskeutumista :) Vierailut ovat olleet todella mukavia hetkiä ja on ollut hienoa huomata miten virkeää toimintaa yhdistyksissä on monella saralla. Paljon on myös tullut esille yhteistyö muiden yhdistysten kanssa, se on aina  hieno asia!